sobota 18. června 2016

Kdo dostane peníze z vaší pojistky?

Při uzavírání životního pojištění nebo spoření na důchod si každý může určit takzvanou oprávněnou osobu. Ta v případě úmrtí pojištěného dostane všechny peníze z pojistky nebo spoření, aniž by bylo nutné čekat na dědické řízení.
Kalkulačka, Výpočet, Pojištění, Financí, Účetnictví 
"Po předložení všech potřebných dokumentů a šetření pojistné události vyplácíme oprávněné osobě pojistné plnění nejpozději do 15 dnů. No od začátku tohoto roku máme průměrně až 87% žádostí, které nepřecházejí do šetření a takové události vyřídíme již do 5 pracovních dnů, "řekla mluvčí NN Životní pojišťovny a penzijních společností Daniela Guťanová. Pokud by pojištěný neměl určenou oprávněnou osobu, pozůstalí by se k penězům dostali až po skončení dědického řízení, což mnohdy trvá i několik měsíců.
V případě, že si člověk v pojistné smlouvě určí oprávněnou osobu, peníze z pojistky se nestávají předmětem dědictví. "To znamená, že pokud by byl některý z dědiců oprávněnou osobou, při rozdělování dědictví se na peníze, které takto získal, nepřihlíží," tvrdí Guťanová. Každý může určit i několik oprávněných osob, přičemž si zvolí, kdo má na jakou část peněz nárok.
Určit oprávněnou osobu může být důležité zejména pro lidi, kteří žijí s partnerem, se kterým nejsou oddáni nebo chtějí peníze svěřit někomu mimo rodiny. V případě, že by se peníze z pojistky staly předmětem dědictví a zůstavitel by nezanechal závěť, tito lidé by je vůbec nemuseli získat.
Oprávněnou osobu je možné i změnit. Pamatovat na to třeba zejména při rozvodu či rozchodu s partnerem. V opačném případě by totiž mohl peníze z pojistky či důchodového spoření získat člověk, se kterým pojištěnec již několik let nežil a ani s ním už nechtěl mít nic společného.

19 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Musím říct, že jsem ráda, že si můj partner sjednal životní pojistku. On v práci neustále pracuje ve výškách a když už je doma, tak si stejně půjčí nějakou vysokozdvižnou plošinu a kutí něco u nás. Půjčovna pracovních plošin je pro něj něco jako pro mě drogerie, oba tam trávíme až nezdravě moc času. Já vždy jen trnu a doufám, že se mi vždy vrátí v pořádku.

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Je mi 48 let a za mě se jakto nejlepší řešení jeví investování do dluhopisů. Nechtěla bych se už pouštět na akciový trh, tam je to jako na horské dráze a v příštím roce to určitě nebude nic jiného, ba bych se bála o to, že se za měsíc propadnu klidně i o 15 % na těch velkých titulech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Investice do dluhopisů určitě nejsou špatná volba. Osobně bych s tím ale byl v dnešní době opatrný. Také se teď chystám investovat, ale do něčeho úplně jiného - do modernizace své firmy. To je podle mě investice, která se rychle vrátí. Jako první bych chtěl do firmy koupit nové kompresory. Už je to potřeba. Díval jsem se a už se mi dokonce povedlo najít i firmu, která se specializuje na prodej šroubových kompresorů

      Vymazat
  5. Mockrát díky za článek. Takové informace se mi akorát hodí, protože přesně toto téma zrovna řeším. Dost v poslední době totiž uvažuji nad tím, že bych si uzavřela nějaké životní pojištění. Myslím si totiž, že zrovna v dnešní době něco takového určitě má smysl. Člověk totiž nikdy prostě neví, co se může stát.

    OdpovědětVymazat
  6. S manželem máme oba životní pojištění, protože pokud se jednomu z nás něco stane ať ten druhý nezůstane úplně bez prostředků. Já ještě občas koupím investiční stříbrné mince, které také budou časem zhodnocovat svou cenu. Ještě jsme oba u notáře sepsali závěť ve prospěch toho druhého, jelikož si myslíme, že je důležité být zodpovědný.

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem si pořídila životní pojistku, jelikož mám dceru a nechci, pokud by se mi něco stalo, aby zůstala bez finančních prostředků. Mám sjednanou pojistku vlastně úplně na vše od pojištění domu, domácnosti i pojištění odpovědnosti, takže jsem si nechala pojistit i skla u oken, protože jsem si nechala vyměnit hliníková okna místo starých dřevěných.

    OdpovědětVymazat
  8. Peníze nejsou všechno! V tom máte jistě pravdu, ale jak to potom chcete řešit když se jenom za jednoduchou kapkovou závlahu musí zaplatit v dnešní době a při rozměrech naší zahrady přes 15 tisíc korun? Chceme mít všechno geniální a to stojí také nějaké nervy, víte?

    OdpovědětVymazat
  9. No já jsem teda fakt rád, že jsem tohle zatím nemusel řešit, protože to musí bejt strašnej opruz. Mě stresově už dost ničí jen moje rekonstrukce bytu Praha, a kdybych měl ještě řešit peníze z pojistky, tak se asi zblázním.

    OdpovědětVymazat
  10. Klasické podnikání po Česku. Byl jsem u toho, kdy byla ve hře půjčka 500 000 Kč na rekonstrukci, přišel řemeslník, sebral 50 000 Kč zálohu na to, aby nakoupil materiál, vše si zaměřil a pak už ho nikdo nikdy neviděl. Telefon na předplacenku a o pánovi nikdo nic nevěděl. No, samozřejmě šlo taky o chybu zadavatele, ale ta drzost některých lidí mi fakt nenechává spát.

    OdpovědětVymazat
  11. No to je opradu strašné jak se tady skoro nikdo nevyzná v těch P2P půjčkách od https://www.julu.cz. Já jsem si vždy myslela že to je na první pohled tak jasné, ale on se nikdo neumí ani tak nějak náznakem zajímat o své peníze. A to to přitom vypadalo tak nadějne ještě na začátku roku.

    OdpovědětVymazat
  12. Zajímavý článek o životní pojistce. S manželem jí máme, abychom zajistili naše děti i jeden druhého, pokud by se nám něco stalo. Nedávno nám zemřel dědeček a při zařizování pohřbu u pohřební služby Praha 2 se nás hned ptali, zda měl životní pojištění. Dědeček si ho platil několik let a vždy říkal, že to jsou peníze na jeho pohřeb.

    OdpovědětVymazat
  13. Kéž bych tak nemusela trávit čas u té práce a mohla se třeba bavit nad zavlažováním a u toho si číst knížku na naší zahradě. Zahradu už ale bohužel nemám. Bydlíme totiž v bytě a potřbeovlai jsme složit dalších 10 % na nějaké to ručení nemovitosti.

    OdpovědětVymazat
  14. Řešit takové věci jako kdo dostane a v jaké výši peníze z pojistky je dle mě naprosto zbytečné. Pokud totiž budete mít kvalitního právníka a notářsky ověřenou poslední vůli tak nic takového řešit nemusíte. Proto je tedy dobré si takové věci na začátku ověřit a pak už jen investovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vy asi paní Martičko (to je ale vtipné že máte stejné jméno jako já, jen co je pravda) musíte pocházet z nějaké klasické právnické rodiny, nemám pravdu? Je zvláštní jak se jako bavíte hned o právnických věcech a to se vás nikdo na nic neptal.

      Vymazat
    2. Nerozumím co se mi tím snažíte naznačit? Já jsem prostě jen študovaná holka která si nenechá do ničeho kecat a tak se hned ozvu, co je na tom pro vás panenku skákavá špatného? Taky se určitě vyjadřujete k něčemu, čemu nerozumíte, že?

      Vymazat
    3. Já jsem narozdíl od vás vzdělaná žena. Třeba takové investice do p2p půjček mám v merku a zabývám se tím každý den. To vy jste si přečetla první kapitolu z práva a hned děláte chytrou. Nemá cenu s vámi ztrácet čas.

      Vymazat
  15. Naštěstí chůvu teď na jarní prázdniny nebudeme potřebovat protože pojedeme na první dovolenou s dětmi. Je mi jasné že to budou nervy a odříkání ale zároveň se moc těším na to až je vyvezeme někam za hranice. To bude tak krásné, já se na to mocinky těším.

    OdpovědětVymazat